Offentlige anskaffelser
Hvordan kan det offentlige bidra til likeverdig konkurranse og ryddige arbeidsforhold i et stadig åpnere marked? Det åpenbare svaret er å stille krav til de som leverer varer og tjenester til staten, kommunene og offentlige foretak. Offentlig sektor kjøper inn varer, tjenester og bygge- og anleggsarbeider for om lag 740 milliarder kroner årlig. Direktoratet for forvaltning og økonomistyring har oppdatert statistikk om innkjøpsvolum i staten og offentlig forvaltning for øvrig.
I 2017 kom en ny lov om offentlige anskaffelser, med tilhørende forskrifter. I det nye regelverket stilles det krav om:
- miljøhensyn
- bruk av lærlinger
- begrensninger i antall ledd i leverandørkjeden
Bakgrunnen for den nye loven er at EU i 2014 vedtok tre nye direktiver om offentlige anskaffelser; anskaffelsesdirektivet, forsyningsdirektivet og konsesjonskontraktdirektivet.
Hensikten med de nye direktivene er å forenkle, øke fleksibiliteten og ikke minst utvide mulighetene til å ta samfunnshensyn ved offentlige anskaffelser.
- Les mer om dette regelverket i Fafo Østforums faktaflak.
Krav om konkurranse og til lønns- og arbeidsvilkår
Lov om offentlige anskaffelser fastslår at oppdragsgiver skal opptre i samsvar med grunnleggende prinsipper om konkurranse, likebehandling, forutberegnelighet, etterprøvbarhet og forholdsmessighet (§ 4). Arbeidsrettslige vilkår framheves nå som et like viktig prinsipp, ifølge en dom fra EU-domstolen fra 2020.
Her hjemme er forskrift om arbeids- og lønnsvilkår i offentlige kontrakter den viktigste regulatoren. Arbeidstakere som utfører tjenester og bygge- og anleggsarbeider for offentlige oppdragsgivere, skal ikke ha dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn det som følger av gjeldende allmenngjøringsforskrifter eller landsomfattende tariffavtaler. Forskriften er en implementering av ILO-konvensjon 94, som ble vedtatt i 1949.
Oppdragsgiver skal stille krav om at ansatte hos leverandører og eventuelt underleverandører, har lønn etter gjeldende allmenngjøringsforskrifter eller landsomfattende tariffavtaler, jf. forskriftens § 5.
- Les mer om allmenngjøring på våre temasider
I kontrakten kan oppdragsgiver kreve at leverandørene eller eventuelt underleverandører, på forespørsel må dokumentere at kravene er oppfylt, jf. § 6. Oppdragsgiver skal også gjennomføre nødvendig kontroll for å sikre at kravene til lønns- og arbeidsvilkår overholdes, jf. § 7.
- Les mer: Veileder om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter (anskaffelser.no)
Fra 1. juli 2013 fikk Arbeidstilsynet ansvar med å føre tilsyn med at offentlige oppdragsgivere følger forpliktelsene sine etter forskriften.
Leverandørledd og lærlinger
Endringer i loven om offentlige anskaffelser ga departementet hjemmel til å fastsette forskriftsregler om begrensning i antallet ledd i leverandørkjeden.
Fra 1. januar 2017 er det innført to nye bestemmelser:
- For det første skal oppdragsgiver stille krav om maksimalt tre ledd i leverandørkjeden, det vil si en hovedleverandør med maksimalt to ledd under seg i kontrakter om bygg- og anleggsarbeider og renholdstjenester.
- For det andre skal oppdragsgivere stille krav om bruk av lærlinger i kontrakter over en viss størrelse og varighet.
Flere lokale «modeller»
I løpet av de siste årene har flere kommuner og fylker utviklet egne modeller for å bekjempe useriøsitet og kriminalitet hos leverandørene, eksempelvis Telemarksmodellen og Oslomodellen.
ESA (EFTAs overvåkningsorgan) innledet sommeren 2020 en formell saksbehandling av lovligheten av den norske bestemmelsen om maksimalt to underleverandører. Det var i første rekke Oslomodellen og Skiensmodellen som skulle undersøkes nærmere. Disse sakene er nå skrinlagt.
Norgesmodellen, trinn 1.
Den såkalte "Norgesmodellen for offentlige anskaffelser" omfatter bygg, anlegg og renhold. Fra 1. januar 2024 skal det:
* stilles kontraktsvilkår om betaling via bank eller annet foretak med rett til å drive betalingsformidling,
* stilles krav fra offentlige oppdragsgivere om etterlevelse av reglene om obligatorisk tjenestepensjon og HMS-kort og kontrolleres at de følges opp.
* stilles nye krav til språkferdigheter og informasjonplikt i bygge- og anleggsbransjen for å ivareta HMS og sikkerhetshensyn.
Deloitte gjennomførte i 2021-2022 en evaluering av hvordan offentlige innkjøp bidrar til å fremme seriøsitet.
Stortingsmelding om «smartere innkjøp»
I 2019 kom det en stortingsmelding om offentlige anskaffelser: Smartere innkjøp – effektive og profesjonelle offentlige anskaffelser (Meld.St.22 (2018-2019)). Den foreslår ingen endringer i regelverket, men handler om hvordan man i større grad kan profesjonalisere innkjøpene.
Regjeringen har også foreslått å skjerpe plikten til å stille krav om bruk av lærlinger i offentlige kontrakter.
Anskaffelsesutvalget og ny anskaffelseslov
Den rød-grønne regjeringen oppnevnte 4. november 2022 et anskaffelsesutvalg som skal gjennomgå regelverket for offentlige anskaffelser og komme med forslag til endringer. Les om utvalgets mandat, medlemmer og referansegruppe på nettsiden anskaffelsesutvalget.no
Første delleveranse fra utvalget ble lagt frem 10. november 2023, andre delleveranse 16. mai 2024. Andre del ble sendt på høring 16. mai 2024, med høringsfrist 31. august 2024.
Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) skal levere lovproposisjon til Stortinget innen inneværende stortingsperiode er til ende. Det betyr senest i vårsesjonen 2025.
Mer om offentlige anskaffelser:
- Regjeringens samleside om offentlige anskaffelser
Gjennom EØS-regelverket og WTO-avtalen for offentlige anskaffelser er det innført felles regler for alle offentlige anskaffelser. Formålet med et felles regelverk er å samordne fremgangsmåten for offentlige anskaffelser, og sikre likebehandling mellom lokale og utenlandske leverandører. EØS-avtalen setter strenge rammer for offentlig sektor, både når det gjelder organisering og drift. Norge må følge EUs anbudsregler for offentlige innkjøp. Anskaffelsesreglene kommer til anvendelse på offentlige oppdragsgiveres tildeling av kontrakt på leveranser av varer, tjenester og bygg og anlegg, og disse er underlagt ulike terskelverdier og regler. Ved tildelinger er hovedregelen at det billigste eller det økonomisk mest fordelaktige tilbudet skal velges. Grunnleggende krav er konkurranse, ikke-diskriminering, forutberegnelighet, etterprøvbarhet og god forretningsskikk. På regjeringens samleside EUs anskaffelsesregelverk finner du lenker til anskaffelsesdirektivet, forsyningsdirektivet, konsesjonskontraktdirektivet, håndhevelsesdirektivet og direktiv om forsvars- og sikkerhetsanskaffelser.
Internasjonalt regelverk
Internasjonalt regelverk