Skip to main content
 

PostNords tiltak mot useriøsitet

29. februar 2024

Særlig under pandemien økte antall useriøse underleverandører på varebil. To år senere har tiltakene PostNord innførte gitt tydelige resultater.

I 2022 kom en rekke mediesaker om useriøse varebilsjåfører, gjerne selvstendige, som var underleverandører til de store transportselskapene. Også PostNord mottok kritikk. Ledergruppen besluttet derfor å løfte problemstillingen enda høyere på agendaen.

Blant de viktigste tiltakene var et compliance-program, intensjonsavtaler med myndighetsorganer, en ryddigere onboardingsprosess og et internt krav om fortrinnsvis å inngå avtale med underleverandører som er registrert som AS og ikke ENK.

Siden inngangen av 2022 har PostNord hatt jevnlige møter med Skatteetaten, og i juni i fjor ble det inngått intensjonsavtale for å forebygge og bekjempe a-krim.

– Tiltakene har fungert. Samarbeidet med skatteetaten har vært viktig. Vi har fått bedre kontroll av våre underleverandører. Oppfølgingen er blitt god, og det er en klar nedgang i utestående, forteller Sonia Finckenhagen Seyersted, advokat og direktør i avdelingen for Juridisk, Compliance og Sikkerhet i PostNord.

Nyhet