Varebilbransjen har tradisjonelt sett vært en lite regulert bransje med mange små aktører. Bransjen kjennetegnes av lave etableringskostnader, høyt arbeidspress, få krav til kompetanse, og mange utenlandske arbeidstakere. Alt dette er med på å øke risikoen for a-krim og useriøsitet.
Flere ledd mellom oppdragsgivere som bestiller transporttjenesten og de som til slutt utfører oppdraget gjør det krevende for oppdragsgivere å følge med på sjåførenes lønns- og arbeidsvilkår. De har heller ikke hatt et ansvar for å påse at underleverandører i kjeden har ivaretatt lønns- og arbeidsvilkår frem til nå.
Med minstelønnskrav kommer nemlig påseplikten, som betyr at de som leier inn tjenesten eller bruker underleverandører er pliktige til å sikre at ansatte i alle ledd har lovlige lønns- og arbeidsvilkår.
Deler av transportbransjen er allerede allmenngjort, så langt har det vært minstelønnskrav for kjøretøy på over 3,5 tonn (ofte kalt tungtransport). Fra 1. juni blir det krav om minstelønn også for kjøretøy fra og med 2,5 tonn.