Skip to main content
 

Gjeld blant selvstendig næringsdrivende sjåfører

07. mai 2024

Kent-Ove Dahl kjørte seg økonomisk i grøfta da han begynte som selvstendig næringsdrivende sjåfør. Tillitsvalgte i Fellesforbundet mener han skulle vært fast ansatt.

Dahl begynte å kjøre varebil for en underleverandør til PostNord i Midt-Norge våren 2017. Han ble oppfordret til å starte et enkeltpersonforetak.

Under pandemien ble det travelt for Dahl og mange andre varebilsjåfører. Da regningene på skatt og moms begynte å hope seg opp, hadde ikke Dahl satt seg inn i reglene for selvstendig næringsdrivende, og unnlot å betale. På ett tidspunkt nærmet kravene seg en halv million kroner. Til slutt ble enkeltpersonforetaket slått konkurs.

Antallet enkeltpersonforetak innen transportnæringen eksploderte under pandemien. Vivek Vaishnavi i Skatteetaten sier den enkelte sjåførs ansvar er stort når man oppretter enkeltpersonforetak.

– Man må forholde seg til de plikter som gjelder, som selv å innbetale merverdiavgift og skatt. Hvis ikke kan det veldig fort bli dyrt. Det kan være en utfordring særlig med utenlandske arbeidstakere, som ikke kjenner reglene, sier underdirektør Vaishnavi.

Lokale tillitsvalgte i Fellesforbundet har satt seg inn i saken til Kent-Ove Dahl. De mener hele situasjonen kunne vært unngått, og at Dahl skulle vært fast ansatt. Kjell-Arve Aspaas i Fellesforbundet mener ansvaret pulveriseres i saker der det brukes mellomledd.

– Det er en del lese- og skrivevansker i bransjen, og en del innvandrere med manglende norskkunnskaper. Dette kan åpne døra for sosial dumping, mener Aspaas.

Også Fredrik Winger-Solvang i Oslo Transportarbeiderforening er kjent med flere saker:
– Det er mest utenlandsk arbeidskraft, og de får bare beskjed om at sånn er det. Det er vanskelig for mange av dem å forstå det norske byråkratiet, lover og regler med moms og skatt, sier Wiger-Solvang.

Nyhet