Skip to main content
 

Ønsker strengere regulering av varebilbransjen

04. september 2024

Støre-regjeringen flagget allerede ved sin inntreden at en av deres ambisjoner var å gjennomføre en opprydding i transportbransjen. Fagforbundet anbefaler tøffere krav enn regjeringen legger opp til.

Fagforbundet er positive mange av tiltakene fra regjeringen, men mener samtidig at viktige tiltak er utelatt. De mener regjeringen burde gått lengre.

– Vi har sett en rekke eksempler på at både politiet, Arbeidstilsynet og øvrige kontrolletater har avdekket kriminalitet i varebilbransjen, blant annet arbeidslivskriminalitet, rovdrift på mennesker og luselønninger. I dag mangler vi regelverk for å møte disse utfordringene. Det må vi gjøre noe med, sier Gerd Øiahals i Fagforbundet Post.

Hun påpeker også et annet viktig poeng: Så lenge de useriøse aktørene får ture fram, blir det bortimot umulig for den seriøse delen av transportbransjen å konkurrere.

– Vi har over lang tid jobbet for at Posten Bring-konsernet skulle gå over fra innleie til fast ansatte varebilsjåfører, og dette ble endelig hovedregelen fra høsten 2022. Disse ansettelsene blir truet om det ikke ryddes i bransjen. Dermed skaper konkurransen fra «gangsterne» et press også på lønns- og arbeidsvilkår for oss som for eksempel jobber i Posten, sier Øiahals.

Les også: Høring om innføring av løyveplikt for nasjonal godstransport med varebil (Statens vegvesen)

Nyhet