Skip to main content
 

Kronikk: – «Gratis frakt» er dyrere enn du tror

20. september 2024

– Når du får «gratis frakt» i nettbutikken, er det andre som betaler en høy pris, skriver Trude Sande, nestleder i Yrkestrafikkforbundet. Forbundet mener nasjonal minstelønn for varebilsjåfører både vil beskytte sjåførene mot sosial dumping, og sikre at alle aktører opererer på like vilkår.

Utdrag fra kronikken:

Vi elsker fri frakt og raske leveringer. Det har blitt en selvfølge i netthandelen – varene skal frem, raskt og gratis. Men bak fasaden av effektivitet og komfort finnes det en gruppe arbeidstakere som blir oversett og grovt utnyttet.

Varebilsjåførene, de som sørger for at pakkene dine kommer frem til døren, jobber ofte under uverdige forhold for en lønn som i enkelte tilfeller kan være så lav som 50 kroner i timen.

Ofte er det utenlandske arbeidere som utnyttes, folk som kanskje ikke kjenner til sine rettigheter i Norge.

Hvordan kan dette være mulig i Norge?

Svaret ligger i mangelen på regulering i varebilbransjen. Uten allmenngjorte lønnssatser er det fritt frem for useriøse aktører som betaler sine sjåfører langt under det som er akseptabelt i det norske arbeidslivet.

Nå ber både Arbeidstilsynet og Økokrim om at varebilsjåførene skal få en minstelønn. Men det er sterke økonomiske interesser som presser imot, slik at du som mottaker får «fri frakt».

Det er stor motstand fra arbeidsgiversiden mot å allmenngjøre en minstelønn i varebilbransjen. NHO og Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har vært tydelige på sine bekymringer.

Men vi må spørre oss: Hva veier tyngst – bedriftens bunnlinje eller menneskers rett til en anstendig lønn og arbeidsforhold?

Nyhet

Mer om tema