Skip to main content
 

Nå er andre del av mobilitetspakken i sving

04. februar 2022

Transportører i Europa må følge vesentlig strengere krav. Det vil kunne medføre bedrede konkurranseforhold for norske transportører.

I mobilitetspakken fra februar 2022:

  • strengere regler for kabotasje
  • endring i arbeidstidsbestemmelsene for sjåfører
  • innføring av tillatelse og fartsskriver i varebiler
  • plikt til å returnere lastebiler til selskapets hovedkontor hver 8. uke
  • retur av sjåføren til opprinnelseslandet vil være obligatorisk hver 4. uke
  • lønn for sjåfører for kabotasje og tredjelandskjøring skal være på nivået til landet der transporten foretas
  • strengere regler for «postselskaper»
  • manuell registrering av alle lastebiler som passerer grenser i Europa


Les hele saken: Transportkrim i EU: Hver tredje kontrollerte lastebil med brudd på regelverket (Tungt.no, 04.02.22)

 
Nyhet