Blant de viktigste tiltakene i den nye veipakken, er en innstramming i reglene for kabotasje. Et annet pålegg, er at kjøretøyet må returnere til hjemlandet hver åttende uke, samt at sjåfører har rett til å returnere til sitt hjemsted minst hver fjerde uke. I regelverket ligger også krav om at sjåføren må overnatte utenfor bilen ved normal ukehvile, og at sjåførlønningen må følge nivået i landet der transporten utføres.
Arngrim Molberg, daglig leder i Wiiks Transport AS, mener endringene i regelverket er viktige, men at pakken blir innført på et uheldig tidspunkt.
– For øyeblikket er transportbransjen rammet av en skrikende mangel både på sjåfører og kjøretøy i hele Europa. Mobilitetspakken er bra for sjåførene og bransjen isolert sett, men gir i praksis enda mindre kapasitet i markedet. Som transportører klarer vi ikke å demme opp for denne kapasitetsmangelen.
Les hele saken: Mobilitetspakken gir mindre kapasitet i et presset transportmarked (Anlegg & Transport, 23.02.22)