Utvidelsen til å omfatte varebiler med tillatt totalvekt fra 2,5 tonn, gjelder først fra 1. juni 2025.
Under Tariffnemndas behandling, var det ikke et enstemmig vedtak. Tariffnemndas mindretall besto av NHO og NLF.
NHO Logistikk og Transport er i tvil om tiltaket er egnet for å løse utfordringene som finnes i varebilsegmentet, og tror at innføring av løyve, kjøre- og hviletid, og eventuelt også et HMS-/identitetskort kan være mer egnede virkemidler.
NHO og NHO Logistikk og Transport har også stilt spørsmål ved om allmenngjøringen er i samsvar med EU-/EØS-regelverket. Bakgrunnen er at allmenngjøring kan anvendes for å avverge utfordringer knyttet til utsendte arbeidstakere. Tariffnemndas flertall har lagt til grunn at «utsendte arbeidstakere» også gjelder utenlandske arbeidstakere med varig opphold- og arbeidstillatelse i Norge, og som inngår i det norske arbeidsmarkedet.