Skip to main content
 

Vil kabotasjeproblematikken være løst når turbussnæringen kommer ut av korona-dvalen?

19. februar 2021

Skriftlig spørmål til samferdselseminister Knut Arild Hareide (KrF) fra Øystein Langholm Hansen (A): – Vil statsråden vurdere å endre reglene for kabotasjekjøring for turbuss, slik at bransjen får en større forutsigbarhet, og at beredskapen ivaretas på dette området?

Utdrag fra Langholm Hansens begrunnelse:

– Kabotasjereglene på turbussiden er en stor utfordring for turbussbransjen i Norge. I dag kan utenlandske turbusser operere i et annet EU- eller EØS-land midlertidig, noe som medfører at disse under normale omstendigheter opererer i Norge hele sommersesongen. Danskene innførte imidlertid fra og med 01.11.19 en begrensing på maksimalt en ukes sammenhengende opphold i Danmark før de må forlate landet. I tillegg kan de kun være i Danmark en uke per måned.

Langholm Hansen viser til at NHO Transport flere ganger siden høsten 2019 har prøvd å få Samferdselsdepartementet til å innføre en lignende begrensning i Norge. De hevder at departementet svarer at de "jobber med saken", men at det går veldig sakte.

Les: Skriftlig spørsmål fra Øystein Langholm Hansen (A) til samferdselsministeren. Dokument nr. 15:1343 (2020–2021) (Stortinget, 18.02.21)

Relaterte temaer

 
Nyhet