Skip to main content
 

Turbussjåfør: – Useriøse aktører ler av norske gebyrer

20. februar 2023

Sjåfør Pål Arve Indergård har kjørt turbuss i snart 40 år, og er lei av at utenlandske selskaper bryter regler og ødelegger for norske turbusser.

– Useriøse aktører ler av gebyrene på norske veier. De tjener på å omgå reglementet, sier Indergård til FriFagbevegelse.

Han støtter Rødts forslag om å innføre samme regler for såkalt kabotasje som i Danmark. Det gjør også SV, MDG, Venstre og Frp. Kabotasje er transport mellom to steder i ett land, utført av transportører fra et annet land.

I det europeiske regelverket for turbusser står det kun at kabotasjekjøring skal være av midlertidig art. Danmark utfordrer EU, og har siden 2019 hatt en grense på syv påfølgende dager med kabotasjekjøring før bussene må ut av landet i minst 30 dager.

I regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren, står det at regjeringen vil utfordre EØS-avtalens handlingsrom ved å sette begrensning på hvor mye utenlandske turbusser kan kjøre internt i Norge.

– Å innføre strengere kabotasjeregler er det viktigste Stortinget kan gjøre for å forhindre sosial dumping i turbussbransjen, sier Geir Jørgensen som er transportpolitisk talsperson for Rødt. 

Nyhet