Skip to main content
 

Statsbudsjettet 2021: Regjeringen foreslår å svekke vilkårene for norske sjøfolk

12. oktober 2020

Regjeringen foreslår å fjerne nettolønnsordningen for sjøfolk på NIS-skip i internasjonal fart. Det er i tillegg foreslått innstramninger ved å innføre et tak i de ulike ordningene som ligger under Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk. Maritime arbeidsgivere og ansatte står samlet i denne saken. Sjømannsforbundet mener kuttforslaget er «helt ubegripelig».

Gjennom de siste årene har ordningene blitt justert med en klar hensikt; å styrke Norge som maritim nasjon og gjøre det attraktivt å seile med norsk flagg og norske sjøfolk. Hensikten er å sikre at norske rederier bruker norske sjøfolk, selv om det er billigere med utenlandsk arbeidskraft.

På regjeringens nettsider står det at 6500 sjøfolk vil bli påvirket av endringene i tilskuddsordningen.

For Odfjell SE i Bergen betyr endringene merutgifter for rundt 150 av selskapets ansatte.

Les hele saken: Odfjell har gitt mange nordmenn en karriere til sjøs, nå kan ordningen ryke (Norges Rederiforbund, 12.10.20)

Tilskudd til sysselsetting av arbeidstakere til sjøs 

Statsbudsjettet 2021: Regjeringa foreslår endringar i tilskotsordninga for sysselsetjing av sjøfolk
Vi skal ha ei god ordning som bidrar til å sikre den maritime kompetansen vår, men den kan ikkje vere utan avgrensingar. Derfor foreslår vi å gjeninnføre eit makstak for tilskot, seier næringsminister Iselin Nybø (V).
Nærings- og fiskeridepartementet, pressemelding, 07.10.20)

Åtte ulike tilskuddsmodeller med ulike vilkår og virkeområder
Tilskudd til sysselsetting av arbeidstakere til sjøs skal sikre norsk maritim kompetanse og rekruttering av norske sjøfolk, samt sikre rederiene konkurransedyktige rammevilkår, skriver Sjøfartsdirektoratet. På deres nettsider finner du blant annet oversikt over tilskuddsmodellene.

Tilskuddsordningen ble nylig evaluert
Evaluering av tilskuddsordningen for sysselsetting av arbeidstakere til sjøs
(Nærings- og fiskeridepartmentet, 11.06.20)
Rapporten er utarbeidet av Oslo Economics. Les rapporten (pdf)


 
Nyhet