Tidligere har reglene blitt håndhevet ved at kontrollørene har anmeldt forholdet til politiet. Med gebyrer på stedet, blir kontrollarbeidet mer effektivt.
– Med disse endringene får politiet og Statens vegvesen et nytt virkemiddel for å kontrollere og reagere på brudd på yrkestransportregelverket. Dette sender et tydelig signal om at vi ikke vil ha brudd på blant annet kabotasjereglene i Norge, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Disse bruddene på regler om godstransportkabotasje gir gebyr:
- der det ikke kan dokumenteres innkommende internasjonal transport,
- der kabotasje er utført mer enn sju dager etter at siste internasjonale tur ble avsluttet,
- der det er utført mer enn tre kabotasjeturer med grunnlag i fellesskapstillatelsen etter den grensekryssende transporten,
- der det er kjørt mer enn én transittkabotasje,
- der det er utført transittkabotasje mer enn tre dager etter ankomst til Norge uten last,
- der fraktbrev er mangelfullt utfylt eller har mangelfullt utfylt dokumentasjon,
- der fraktbrev/dokumentasjon for nasjonal transport ikke følger med i kjøretøyet,
- der kabotasje er påbegynt før lossing av internasjonal transport.