Utdrag fra innlegget:
Innenriksfarten i Norge er en kompleks og vital del av vår nasjonale infrastruktur. Norske rederier med norsk besetning konkurrerer direkte med utenlandske aktører som opererer under helt andre lønns- og arbeidsvilkår.
Denne konkurransefordelen for utenlandske aktører har ført til en betydelig nedgang i andelen av NOR-flaggede fartøy i innenriksfarten. Dette er en utvikling som bør bekymre våre politikere.
Norske rederier i innenriksfarten spiller en avgjørende rolle for sysselsetting og verdiskapning langs hele kysten. De bidrar ikke bare til økonomisk aktivitet, men utgjør også en vital del av vår totalberedskap.
Det er også viktig å avlive myten om at norske lønnsvilkår vil forringe skipsfartens konkurransekraft i forhold til veitransport. I 2015 ble tariffavtaler knyttet til veitransport i Norge allmenngjort for å verne det norske transportmarkedet mot utenlandske operatører som opererer på internasjonale lønninger.
I innlegget refererers det til at stortingsrepresentant Sveinung Stensland (H) har sendt skriftlig spørsmål til to statsråder. Klikk på lenkene for å lese spørsmålene:
Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til fiskeri- og havministeren (Stortinget, 15.04.25)
Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til klima- og miljøministeren (Stortinget, 15.04.25)