Her er hovedfunnene:
- I 2017 gikk ni prosent av kontraktene til utenlandske aktører.
- I 2020 hadde prosentandelen økt til 43.
- Hittil i år har 52 prosent av prosjektene gått til utenlandske entreprenører.
Og kontraktene blir større og større:
- I 2017 var 21 prosent av kontraktene over tre milliarder kroner.
- Hittil i år har 64 prosent av statens kontrakter på vei og bane vært på over tre milliarder kroner.
Konserndirektør for infrastruktur i Veidekke, Øivind Larsen, bekrefter overfor VG at de sliter.
– De store internasjonale entreprenørene er interessert i de store kontraktene, over tre milliarder kroner. Når stadig flere kontrakter blir på den størrelsen, vinner de stadig flere av dem.
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum går sammen med administrerende direktør i Maskinentreprenørenes forbund Julie Brodtkorb for å hjelpe norske giganter som har blitt for små.
Les hele saken: Norske giganter er for små – taper kampen om store veianbud (VG, 14.06.21)