Jakt på store selskaper som ikke betaler så mye skatt som de burde eller som noen mener de burde, er en jobb for skattemyndighetene – i internasjonalt samarbeide. Den oppfatningen har Anskaffelsesutvalget i sin delutredning nr. 2, og slår fast at slik jakt ikke er noe for de som driver med offentlige anskaffelser.
Offentlige oppdragsgivere har ikke forutsetninger for å vurdere om den skatteplanlegging som store, internasjonale selskaper driver med, er lovlig eller ulovlig, fremhever utvalget. (Anbud365, 29.05.24)
– Anskaffelsesutvalgets utredning del 2 dekker en rekke viktige forhold. Av særlig interesse er forslagene vedrørende håndhevelse, skriver Arne Torsten Andersen, Daniel Sipos og Haakon Rønn Stensæth, alle Advokatfirma BAHR.
– Rettssikkerhetsgarantiene til leverandøren bør sikres i større grad enn i forslaget fra Anskaffelsesutvalget, ved at det gis reell overprøvingsmulighet for KOFAs avgjørelser vedrørende tildelingsbeslutninger og større mulighet for muntlig kontradiksjon der det anses nødvendig. Vår anbefaling er at departementet bør gjøre grundige vurderinger av de svenske tilstandene før den setter frem et lovforslag, skriver artikkelforfatterne i sitt innlegg. (Anbud365, 27.05.24)
Øremerking av kontrakter til lokale leverandører vil bl.a. innebære uheldig forskjellsbehandling av norske leverandører ut fra hvor de er etablert. Dessuten vil løsningen kunne hindre lokale eller regionale leverandører fra å vinne kontrakter utenfor eget nærområde. Anskaffelsesutvalget vil sterkt fraråde en slik løsning, heter det i utvalgets delutredning 2, som ble lagt frem for kort tid siden.
For anskaffelser som reguleres av EØS-avtalen, er det uten videre klart at det ikke er anledning til slik øremerking, heter det i delutredning 2. Men utvalget mener at det innenfor reglene er et vidt handlingsrom for oppdragsgivere til å tilrettelegge for at lokale og regionale leverandører deltar i konkurranser om offentlige kontrakter. (Anbud365, 22.05.24)
Hvis næringsminister Cecilie Myrseth ikke vil prioritere et eget tilsyn med plikten til å kunngjøre offentlige kontrakter, mener Anskaffelsesutvalget at det må åpnes for anonyme klager til KOFA i saker om ulovlige direkteanskaffelser.
KOFAs avgjørelser – bortsett fra ved ileggelse av overtredelsesgebyr – er i dag rådgivende, men bør gjøres bindende. Konkurransetilsynet bør få mulighet til å føre tilsyn med at oppdragsgivere overholder kunngjøringsplikten, m.a.o. ikke foretar ulovlige direkteanskaffelser. Og kunngjøring av kontraktstildeling bør gjelde alle kontrakter – over og under EU/EØS-tersklene. Dette er forslag i delutredning 2 fra Anskaffelsesutvalget. (Anbud365, 21.05.24)
NHO er svært fornøyd med forslaget til Anskaffelsesutvalget om at avgjørelser i KOFA (Klagenemnden for offentlige anskaffelser), gjøres bindende. I tillegg foreslås det at Konkurransetilsynet skal føre tilsyn med ulovlige direkteanskaffelser. (NHO, 16.05.24)