– Parallelt med at de tre norske selskapene sliter, ser vi at lavprisselskaper som Wizz Air, benytter anledningen til å etablere seg, sier Sverre Myrli (Ap).
– Dette er flyselskap med uakseptable lønns- og arbeidsvilkår, som det ikke er mulig for de etablerte selskapene å konkurrere med. I tillegg har Wizz Air en svært tvilsom fortid, fortsetter han.
– Det er flott at statsministeren snur ryggen til Wizz Air så lenge de ikke følger vanlige arbeidsrettslig lovgivning i Norge og følger den norske modellen, men det later til at hun ikke har noen virkemidler for å stanse selskaper vi egentlig ikke skal operere på norske flyplasser, sier Arne Nærva (SV).
I et representantforslag ber SVs regjeringen snu alle steiner innenfor handlingsrommet i EØS til å stanse eller «temme» selskaper som til enhver tid utfordrer norske lønns- og arbeidsforhold i luftfarten.
Les hele saken: Krise for SAS, Norwegian og Widerøe: Her er Arbeiderpartiets 12 forslag for å sikre en bærekraftig norsk luftfart (FriFagbevegelse, 18.11.20)
Relaterte temaer