Nyheter

Siden oppdateres daglig. Bruk søkefunksjonen i høyre kolonne for å søke etter saker om bestemte emner.

Eller gå til en av temasidene. Vi har også laget en egen temaside for saker om koronakrisen og arbeidsinnvandring.

Ap mener regjeringen gir etter for Kjos

Regjeringen vurderer å endre regelverket slik at Norwegian kan bruke asiatiske kabinansatte på fly i Norge. Arbeiderpartiet mener det truer norske arbeidsplasser i luften. – Det åpner for sosial dumping, og regjeringen kan rasere luftfarten i Norge, sier Lise Christoffersen (Ap), medlem i arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget til Dagens Næringsliv.

(Adresseavisen / NTB, 12.01.15)

Minstelønnssatser i skips- og verftsindustri og fiskeindustribedrifter

Det er vedtatt ny minstelønnssats i skips- og verftsindustrien. Tariffnemnda har også fattet vedtak om allmenngjøring av tariffavtaler i fiskeindustribedrifter. Minstelønnssatsene i skips- og verftsindustrien gjelder fra 27. november 2014, mens satsene i fiskeindustribedrifter trer i kraft fra 1. februar 2015. Du finner en oversikt over de nye satsene på Arbeidstilsynets faktaside om minstelønn - allmenngjøring av tariffavtaler.

(Arbeidstilsynet, 09.01.15)

Ny rapport om innleie i verfts- og petroleumssektoren

Petroleumstilsynet og Arbeidstilsynet inviterer til åpent fagseminar 12. februar 2015 om temaet innleide arbeidstakere i verftsindustrien og petroleumsnæringen. På seminaret presenterer forskere fra Fafo, NTNU og Safetec funn fra en ny rapport som drøfter hvordan innleide arbeidstakere i de to sektorene følges opp på helse-, miljø- og sikkerhetsområdet.

Rapporten publiseres elektronisk på Fafos hjemmesider samme dag som seminaret: www.fafo.no

(Fafo Østforum, 09.01.15)

Fjordlaks kritisk til allmenngjøring

Selskapet Fjordlaks har tidligere fått kritikk for underbetaling på fiskebruk i Finnmark. Nå kritiserer de avtalen som sikrer alle i bransjen tarifflønn. – Det er ikke akkurat noen bombe at de er i mot det, sier distriktssekretær Bjørn Johansen i LO i Finnmark, som har liten forståelse for at tarifflønna skal være uhåndterlig for bedriftene.

(NRK Troms og Finnmark, 09.01.15)

Konkurransen mot billig arbeidskraft fra Øst-Europa er den hardeste nøtta å knekke for vesteuropeiske transportselskaper. Det blir rett og slett vanskelig å konkurrere, når konkurrentens sjåfører kan gjøre jobben for en slikk og ingenting. Fra 1. januar gjelder minstelønnsbestemmelser i Tyskland også for utenlandske sjåfører som bare kjører gjennom landet.

(Anlegg & Transport, 08.01.15)

Fellesforbundet: – Vikardom hindrer ikke likebehandling

Tillitsvalgte kan fortsatt gjøre jobben for å sikre innleide lik lønn og arbeidstid som fast ansatte. Det sier Fellesforbundet, etter at NHO jublet over dom i Arbeidsretten denne uka. – Vi fikk litt bakoversveis av NHO-advokat Nina Melsoms reaksjon på dommen. Det er jo ikke slik at innleiebedriften nå fraskrives ansvar for likebehandling. Tvert imot er det sterke forpliktelser til å gi informasjon om hvilke vilkår som gjelder og til å medvirke til at vilkårene etterleves, sier Fellesforbundets Jørn Eggum.

Se også: Seier i arbeidsretten (NHO, 06.01.15)
Arbeidsretten: Bemanningsbyrået, og ikke innleiefirmaet, er ansvarlig for likebehandling av innleide (Fri Fagbevegelse, 06.01.15)

(Fri Fagbevegelse, 07.01.15)

LO Finnmark: – Holdningene legitimerer sosial dumping

Deler av fiskerinæringen ønsker ikke tarifflønn for alle. Norske Sjømatbedrifters Landsforening, NSL, mener allmenngjøring i fiskeindustrien vil føre til konkurser og utflagging. LO-sekretær Bjørn Johansen i Finnmark er rystet, og mener slike holdninger legitimerer underbetaling og sosial dumping.

(NRK Troms og Finnmark, 07.01.15)

Arbeidsinnvandrere lite interessert i norsk statsborgerskap

Selv om antallet overganger til norsk statsborgerskap har økt i perioden 1977-2013, er det en stadig lavere andel blant dem som kan skifte statstilhørighet, som faktisk gjør det. Arbeidsinnvandrerne som har kommet til Norge etter EU-utvidelsen i 2004, bytter ikke i like stor grad statsborgerskap som flyktninger.

(Statistisk sentralbyrå, 07.01.15)

Ny sosial dumping-rapport fra Arbeidstilsynet

Sosial dumping er et stort og vedvarende problem i norsk arbeidsliv som brer seg til stadig nye bransjer. Det viser erfaringer som Arbeidstilsynet har samlet gjennom flere års arbeid med dette temaet. - Vi har kraftige virkemidler, og uten vår tilsynsinnsats ville problemet vært verre, sier direktør i Arbeidstilsynet Ingrid Finboe Svendsen. Problemet er likevel økende.

Se også: Hver tredje inspektør i Arbeidstilsynet har blitt utsatt for trusler om vold mens de drev tilsyn mot sosial dumping (Fri Fagbevegelse, 07.01.15)

 

(Arbeidstilsynet, 06.01.15)

– Sterke tall om skatt fra innvandrere

Skatteinnbetalingen fra de 125.000 EØS-innvandrerne fra Øst-Europa er under halvparten av gjennomsnittet for innfødte. – Vårt svar på dette er todelt, sier Arbeiderpartiets finanspolitiske talskvinne Marianne Marthinsen. – Det ene er å bekjempe sosial dumping og lavlønnsstrategier i bedriftene, særlig i bygg- og anleggsbransjen hvor mange av østeuropeerne er sysselsatt. Det andre er åpenbart: At vi må skattekriminaliteten til livs, sier Ap-toppen.
Se også: EU-innvandrere fra Øst-Europa betaler halvparten i skatt (ABC Nyheter, 05.01.15)

(ABC Nyheter, 06.01.15)

- Bemanningsbyrået, og ikke innleiefirmaet, er ansvarlig for likebehandling av innleide

Det er bemanningsbyråenes oppgave å sørge for at innleide arbeidstakere sikres den samme lønnen som om de hadde vært ansatt i bedriften de er leid ut til. Det har Arbeidsretten nå slått fast i en viktig prinsippdom. En følge av dommen er at tillitsvalgte i innleiebedriften ikke får rett til å tviste dersom de mener at innleide får dårligere vilkår enn faste ansatte.
Se også: Seier i arbeidsretten (NHO, 06.01.15)

(Fri Fagbevegelse, 06.01.15)

YTF: - Akutt behov for allmenngjøring innen godstransport

Helgelendingen brakte nylig fram saken om trailersjåføren Sergey Chabarov, som etter å ha kjørt av veien 18. desember, ble værende i Norge uten å få hjelp fra sin arbeidsgiver Girteka Logistics. – Sosial dumping i godstransportsektoren er uakseptabelt, og utenlandske transportselskaper med oppdrag i Nørge bør møtes med minimumskrav for hvordan de skal behandle sine ansatte, sier Svein Furøy, leder for Yrkestrafikkforbundet (YTF). 

(Helgelendingen, 06.01.15)