Slår alarm om luftfartens fremtid

(Luftfart Media, 31.01.17)

Norsk Flygerforbund mener at situasjonen er kritisk og at luftfarten nå er ved et veiskille. - Når hele bransjen nå dras mot laveste tilbyder risikerer vi at europeisk luftfart ender opp som nok en bransje preget av sosial dumping, usikre ansettelser og midlertidig arbeid, sier Yngve Carlsen, forbundsleder i Norsk Flygerforbund.

Minstelønn også for sjåfører

(LO-kontoret i Brussel, 30.01.17)

Violeta Bulc, kommissær ansvarlig for transport, vil ha bukt med den omfattende sosiale dumpingen som finner sted på det europeiske vegnettet. Hun bekrefter at EU-kommisjonen vil at innholdet i direktivet om utsendte arbeidstakere også skal gjelde for internasjonal lastebiltransport.

- Regjeringen må gjøre det enklere å være seriøs enn useriøs i byggebransjen

(FriFagbevegelse, 31.01.17)

Det blir flere byggejobber, men andelen unge i bransjen synker. – Utviklingen er urovekkende og ble dokumentert i Fafo-rapporten, sier stortingsrepresentant Dag Terje Andersen (Ap). Han spør arbeidsministeren om flere midlertidig ansatte og økt innleie er positivt for fremtidig rekruttering av unge fagarbeidere til byggebransjen.

Vil ha 21 000 arbeids­plassar heim til Noreg

(NRK Finnmark, 31.01.17)

Norsk fisk skaper 21 000 arbeidsplassar i europeiske land. Under halvparten så mange er sysselsett i den norske fiskeindustrien. Fleire fagforbund ønsker no at meir av dei europeiske arbeidsplassane knytt til norsk fisk blir flytta heim til Norge. Dei vil at fisk som blir fanga på norske kvotar skal bli levert og produsert i Norge.

EU varsler ny innsats mot sosial dumping

(Lastebil.no, 31.01.17)

Nå skal EU-kommissæren for transport tette smutthullene som åpner for at underbetalte sjåfører får lov til å levere varer i Europa. Resultatet av arbeidet kan bli nye regler for minstelønn i hele unionen.

Debatt: – Regjeringa foreslår sosial dumping til sjøs

(Sandefjords Blad, 31.01.17)

– 700 norske arbeidsplasser på Kiel-fergene er truet når regjeringa nå foreslår at de kan registreres i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS). Det betyr at man kan ansette utenlandske sjøfolk med en lønn som gjør det umulig å bo i Norge, skriver Lars Egeland fra SV i Vestfold.

Slik forklares fallet i arbeidsstyrken

(E24, 27.01.17)

Færre nordmenn er sysselsatte, men også færre nordmenn regnes som arbeidsledige. Lavere arbeidsinnvandring, flere førtidspensjonerte og unge i utdanning er blant faktorene som kan ligge bak. Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) sin Arbeidskraftundersøkelse (AKU) for november og fjorårets fjerde kvartal.

Stabil bruk av utenlandsk arbeidskraft i norsk landbruk

(Bygdeforskning, 30.01.17)

Norsk landbruk har behov for arbeidskraft fra utlandet. Tidligere var dette først og fremst aktuelt innenfor frukt- og grøntsektoren. En ny undersøkelse viser at utenlandsk arbeidskraft i økende grad også benyttes i andre produksjoner og har blitt en naturlig del av landbruket.

Se også: Mer utenlandsk arbeidskraft i norske melkefjøs (Bondebladet, 30.01.17)

Kommentar: – Bøndenes vikarer

(ANB siste.no, 29.01.17)

Regjeringen vil endre bøndenes ordning for tilskudd til bruk av avløsere for ferie og fritid. Kritikere frykter sosial dumping, mindre avløsning og dårligere rekruttering inn til landbruket. Men det kan da ikke være slik at norske bønder blir useriøse dersom de får det aktuelle tilskuddet rett i egne lommer, skriver Kjell Werner, ansvarlig redaktør i ANB.

Vegvesenet: – Utenlandske sjåfører ikke verre enn norske

(NRK Østfold, 30.01.17)

Aldri før har Statens vegvesen kontrollert så mange tunge kjøretøy som de gjorde i 2016. I fjor ble 1 248 tungbiljsåfører anmeldt av vegvesenet for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Det er liten forskjell å spore mellom norske og utenlandske sjåfører.

Total items found: 80