Nyheter

Siden oppdateres daglig. Bruk søkefunksjonen i høyre kolonne for å søke etter saker om bestemte emner.

Ingikk forlik med underbetalte arbeidere

(Avisa Nordland, 12.06.15)

Tre rumenske arbeidere jobbet for så lite som 65 kroner timen i et datterselskap hos eiendomsgiganten T. Kolstad Eiendom AS. Stillingsbenevnelsen var vaktmesterassistent, men i praksis var de bygningsarbeidere. Fellesforbundet Salten Fagforening har bistått de tre rumenerne med å utarbeide krav og i de påfølgende forhandlingene.

Kommentar: Svart arbeid og hvit samvittighet

(Byggeindustrien, 12.06.15)

- Er jeg moralsk rustet til å møte det nye, kriminelle arbeidslivet? spør Elin Ørjasæter i denne kommentaren. -  Det handler ikke lenger om at noen utfører ekstra kveldsarbeid, eller gjør gjensidige vennetjenester. I følge Fafo-rapporten Privatmarkedet i byggenæringen, usynlig arbeidsmarked i de tusen hjem blir det svarte markedet "profesjonalisert".

- Handelsavtaler kan snu opp ned norske prioriteringer

(Parat, 12.06.15)

- De nye, internasjonale handelavtalene vil kunne hindre deltakerlandene i å ha nasjonal lovgivning for miljø og arbeidsmiljø og reguleringer mot sosial dumping som er i strid med avtaleteksten, sier Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud. - Vi må diskuere om vår måte å tenke rundt tariffavtaler er tilpasset et globalt arbeidsliv, hvor både arbeidsgiver og arbeidstakere flytter over landegrensene, sier han.

 

Transportarbeiderforbundet: – NHOs strategi er sosial dumping

(Fri Fagbevegelse, 10.06.15)

NHO peker nå på et smutthull i EU-regelverket for å slippe å betale norsk lønn til godssjåfører i Norge. NHO får kritikk fra arbeidstakerorganisasjonene for å forsøke å underminere allmenngjøringsforskriften for godsbilbransjen før den er trådd i kraft.

Se også: NHO avviser sosial dumping-strategi (Fri Fagbevegelse, 11.06.15)

Dansker frykter uklare norske regler

(at.no, 11.06.15)

- Det er litt bemerkelsesverdig at en dansk tariff åpenbart teknisk sett er sosial dumping i nordmenns øyne. Vi opplever at Norge har hastegjennomført den nåværende lovgivningen om minstelønn uten å være helt i mål, og det kan ramme danske lastebileieres arbeid på det norske markedet, sier dansk bransjeorganisasjon.

17. juni: Fafo-seminar om tilreisende fattige rumenere

(Fafo Østforum, juni 2015)

Hvem er migrantene som kommer fra Romania og bor på gata? Er tiggerne fattige, eller er det et skalkeskjul for kriminalitet?  På dette seminaret lanseres rapporten "When poverty meets affluence. Migrants from Romania on the streets of the Scandinavian capitals". Påmelding innen 15. juni. Seminaret strømmes. Se direktesendingen på Fafo-tv

Allmenngjøringseffekt avhenger av kontroll

(Fri Fagbevegelse, 11.06.15)

Utenlandske turbilsjåfører skal ha norske lønns- og arbeidsvilkår når de kjører i Norge. Om de får det, er ikke Transportarbeiderforbundet overbevist om. De mener suksessen til allmenngjøringen avhenger av hvor mange turbusser som blir kontrollert av Arbeidstilsynet.

Uklarheter om allmenngjøring i godstrafikk og turbuss

(NHO Transport, 11.06.15)

Allmenngjøring innen godsbransjen trer i kraft 1. juli. Minstelønnssatsen i Bussbransjeavtalens turbildel skal også allmenngjøres, men det er uklart når allmenngjøringen blir iverksatt. Det har også vært reist spørsmål om hvordan Arbeidstilsynet skal kontrollere om  minstelønnsforskriften følges av norske og utenlandske transportører.

Hurtigruten forstår ikke regjeringes forskjellsbehandling

(Maritime, 11.06.15)

Regjeringens nye maritime strategi innebærer at alt personell på Color Line-fergene er nettolønnsberettiget, mens bare sikkerhetsbemanningen blir det på Hurtigruten. Ledelsen på Hurtigruten mener deres virksomhet langs norskekysten er utsatt for en langt hardere konkurranse fra utenlandske cruiseskip enn det Color Line sin fergevirksomhet er.

Et stabilt antall utenlandske lastebiler på norske veier

(NLF, 10.06.15)

Telleaksjonen til Norges Lastebileier-Forbund viser at det er et stabilt antall utenlandske lastebiler på norske veier. Statistikk fra blant annet Statistisk sentralbyrå bekrefter dette, men statistikken viser også at det er en dreiing fra nordiske biler til øst-europeiske biler. Den norske andelen av godstransport over grensen har falt med 9,1 prosent fra i år til i fjor, mens den baltiske har økt med 15,7 prosent.

EBA: - Arbeidslivskriminalitet må få konsekvenser

(Byggeindustrien, 10.06.15)

EBA-direktør Kari Sandberg mener den useriøse delen av bygg- og anleggsbransjen må rydde opp i sosial dumping. – Det må få konsekvenser ikke å drive seriøst. Arbeidslivskriminalitet, som sosial dumping, må tiltales og straffes, sier Sandberg.

Telleaksjonen: Utenlandske transportører dominerer

(NLF, 10.06.15)

For å skaffe seg et bilde av godstrafikken gjennom et helt døgn, har Norges Lastebileier-Forbund (NLF) 20 tellepunkter i syv regioner. – Jo flere utenlandske biler vi har på norske veier desto større er sjansen for uønsket kjøring, ulovlig kabotasje, økt kriminalitet og dårligere trafikksikkerhet. Det kan virke generaliserende, men det er slik det er, sier adm.dir i NLF, Geir A. Mo.